Er zijn veel momenten waarop coaching een goed middel is om in te zetten. Hier twee voorbeelden:

Iemand kan of moet iets nieuws gaan doen, maar is er nog niet (helemaal) klaar voor. Iemand verandert van baan of functie en moet competenties (vaardigheden, kennis, houding en gedrag) aanleren of verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan de medewerker die leidinggevende wordt. Of de medewerker die er commerciële taken bij krijgt. Of binnen de organisatie geheel andere werkzaamheden gaat doen. Met coaching wordt bereikt dat dit proces beter en sneller verloopt. Dat is beter voor de medewerker zelf, maar ook voor de afdeling en organisatie. Samen met de medewerker kijk ik naar de (nieuwe) competenties die ontwikkeld moeten worden. Wat daar voor nodig is, wat nu als lastig ervaren wordt en hoe we dat het beste kunnen doen. Dit alles in een veilige omgeving en met het juiste doel voor ogen: een competente medewerker die op de juiste manier met plezier en vol vertrouwen zijn of haar (nieuwe) baan gaat invullen.

Een ander moment kan zich voor doen als een medewerker (plotseling) niet meer goed functioneert. Verzanden we dan in het zoeken van oorzaken, verwijten, dreigementen, ziek worden en uiteindelijk een hopeloze of zeer vervelende situatie?  
Of achterhalen we wat er aan de hand is, vinden een oplossing en kijken hoe we die kunnen bereiken. Juist hier is de hulp van een onpartijdig en deskundige coach een bruikbare tool. Indien het om coaching van een medewerker gaat, dus een andere dan de opdrachtgever, dan vindt voorafgaand aan het mogelijke traject altijd een gesprek plaats met de betrokken medewerker.

Wat klanten zeggen

“Ik vond het heftig toen mijn directeur zei dat ik misschien wat coaching kon gebruiken. Zou hij dan toch aan mij twijfelen? Gelukkig mocht ik eerst met jou kennismaken. Het klikte meteen. Daarna heb je mij zo’n half jaar gecoacht. Ik werd veel zekerder omdat ik merkte dat het werkte. Vraagstukken die ik in de praktijk tegenkwam kon ik goed met jou bespreken. Ik vond het wel grappig dat je nooit zei wat ik moest doen. Je liet het mij ontdekken.”

B.W. uit Overijssel

“Het is een vakman. Maar met klanten omgaan is niet zijn ding. Wat moet ik daar nu mee? Die vraag stelde ik je destijds. Nu weet ik het. Jou bellen! Je hebt me geld gekost, maar ik verdien het nu dubbel en dwars terug. En belangrijker nog, mijn klanten hebben nu een deskundige én vriendelijke servicemonteur!”

A.T. uit Friesland